سفیر آمریکا در سازمان ملل: استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین نقض قطعنامه ۲۲۳۱ است

لیندا توماس گرینفیلد بر اجرای تحقیقات سازمان ملل درباره استفاده از پهپادهای ایرانی در اوکراین تاکید کرد

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل‌ــ AFP

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل، روز سه‌شنبه اول اوت (دهم مرداد) در یک کنفرانس مطبوعاتی، تاکید کرد که استفاده از پهپادهای جمهوری اسلامی ایران باید بررسی و محکوم شود.

گرینفیلد که ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل را نیز به عهده دارد، در پاسخ به سوالی در مورد صادرات پهپاد ایران و استفاده روسیه از آن‌ها در جنگ با اوکراین، گفت: «استفاده از پهپادهای ایرانی نقض قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل متحد است.»

او در واکنش به اینکه پهپادهای ایرانی اکنون در کشورهای آمریکای جنوبی نیز ظاهر می‌شوند، افزود: «ما از سازمان ملل درخواست کرده‌ایم تحقیقاتی را به‌ویژه درباره استفاده روسیه از این پهپادها در اوکراین انجام دهد. با این حال، در هر جای دیگری که از پهپادهای ایران استفاده می‌شود، نیز این موضوع باید محکوم شود و بخشی از تحقیقات باشد؛ زیرا قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض می‌کند.»

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد پیش‌تر نیز با اشاره به تداوم «جنگ وحشیانه» روسیه علیه اوکراین، در بیانیه‌ای درباره همکاری‌های نظامی فزاینده روسیه و ایران ابراز نگرانی کرده و خواستار آن شده بود که سازمان ملل در این زمینه با قید فوریت وارد عمل شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اظهارات جدید این مقام آمریکایی هم‌زمان با انتشار گزارشی از شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی آمریکا است که از درخواست‌های جدید از ایران برای فروش پهپاد خبر می‌دهد؛ موضوعی که ضمن افزایش نگرانی واشنگتن، تهران را به عمیق‌تر کردن روابط با متحدانش در آمریکای جنوبی متمرکزتر کرده است. 

بنا بر گزارش این شبکه خبری، ادموندو نوبیو، وزیر دفاع بولیوی، چند روز پس از سفر به تهران برای شرکت در نشست ۲۰ ژوییه، علاقه‌مندی کشورش به خرید هواپیماهای بدون‌سرنشین ایرانی را تایید کرد. خبرگزاری ایرنا و فارس نیز گزارش دادند که دو کشور یادداشت تفاهم دفاعی و امنیتی امضا کردند. 

پس از اینکه اعضای حزب مخالف دولت بولیوی و وزارت خارجه کشور همسایه آن، آرژانتین، خواستار اطلاعاتی در مورد تفاهم‌نامه شدند، وزیر دفاع بولیوی گفت که دولت او به دریافت پهپادهای پیشرفته ایران علاقه‌مند است.

در همین حال، گزارش‌های دیگر حاکی از آن است که بلاروس نیز به دنبال رسیدن به توافقی با جمهوری اسلامی برای تولید پهپادهای شاهد در کارخانه‌ای در منطقه گومل در جنوب شرقی این کشور است. تحلیلگران موسسه مطالعه جنگ، یک اتاق فکر مستقر در واشنگتن، در تحلیلی که روز دوشنبه منتشر کردند، به این جنبه از همکاری مینسک و تهران به‌عنوان یکی از خبرهای مهم مربوط به جنگ روسیه در اوکراین اشاره کردند.

بر اساس گزارش سازمان اطلاعات دفاعی آمریکا، ایران در سال ۲۰۲۲ بزرگ‌ترین زرادخانه موشکی و پهپادی در خاورمیانه را داشته است. این گزارش می‌گوید: «تا پاییز ۲۰۲۲، تهران پهپادها و فناوری پهپادی‌اش را به دست‌کم پنج کشور در چهار قاره و به بیش از هفت گروه شبه‌نظامی نیابتی‌اش در خاورمیانه صادر کرده بود.»

با اینکه کشورهای غربی از جمله ایالات متحده آمریکا و بریتانیا جمهوری اسلامی ایران را به ارائه پهپاد به مسکو برای استفاده در جنگ اوکراین متهم کرده‌اند و کی‌یف بقایای پهپادهای ایرانی را به مثابه مدرکی بر این ادعا عرضه کرده است، تهران این اتهام را رد می‌کند. 

اوکراین بارها اعلام کرده که حملات روسیه با استفاده از پهپاد‌های انتحاری شاهدــ۱۳۶ ساخت ایران انجام می‌شود اما کرملین در این باره اظهارنظر نکرده است. میخائل پودلیاک، مشاور رئیس دفتر رئیس‌جمهوری ولودیمیر زلنسکی، اکتبر گذشته طی اظهارنظری در این زمینه، ایران را مسئول قتل اوکراینی‌ها دانست و در توییتر نوشت: «حکومتی که به مردم خود ظلم می‌کند، اکنون به هیولاهای روسی برای قتل‌عام در قلب اروپا سلاح می‌دهد.»

او افزود: این وضعیت نتیجه امتیاز دادن به یک حکومت استبدادی است. برای مهار این دیکتاتوری، تحریم کافی نیست.